فن آوری نوین .محمودلو09148277800

اطلاعات جامع درخصوص فن آوری نوین،نصب وشناخت انواع نرم افزار وسخت افزار،مطالب مورد نیاز فرهنگیان محترم ودانش آموزان عزیزوسایر افراد

فن آوری نوین .محمودلو09148277800

اطلاعات جامع درخصوص فن آوری نوین،نصب وشناخت انواع نرم افزار وسخت افزار،مطالب مورد نیاز فرهنگیان محترم ودانش آموزان عزیزوسایر افراد

فن آوری نوین .محمودلو09148277800

نمونه سوالات ومطالب علمی وآموزشی فرهنگیان ودانش آموزان
قدرت اله محمودلو فرهنگی شاغل درمدرسه شیخ الاسلام منطقه مرنددر آذربایجان شرقی-(دانلودمطالب باذکرنام ونام خانوادگی ونام شهرخوددرنظرات وباذکر نویسنده دروبلاگ خودبلامانع است) آدرس ایمیل بنده m.ghodrat@ymail.com جهت بیان نظرات شخصی ومحرمانه ونظرات وپیشنهادات شما عزیزان می باشد
شماره تماس09148277800
بعلت درخواستهای زیادازسراسر کشور، از ارسال نمونه سوالات یا جزوه از طریق ایمیل وجواب دادن به درخواست های مخاطبین از طریق پیامک معذورم.
آدرس وب سایت مدرسه شیخ الاسلام مرند
http://sh-eslam.edu1865.ir
تماس از طریق تلگرام با اینجانب mahmoudlou@

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۴ تیر ۰۰، ۱۵:۴۴ - آلپ صنعت
    عالی

جمعه, ۲۵ دی ۱۳۹۴، ۰۴:۵۲ ب.ظ

۰

مزایا ومعایب آموزش الکترونیکی
مزایای آموزشی
- نداشتن محدودیت مکانی
- نداشتنمحدودیت های زمانی 
- محدود نبودن ظرفیت پذیرش 
- در نظر گرفتن استعدادهای فردی
- گسترش فرهنگ یادگیری مستقل
 - استفاده از استادان مجرب در حوزه های گسترده تر(جغرافیای و تعداد دانشجویان)
 - امکان تطبیق و بهینه سازی کلاس ها تمرینات و مشاوره با نیازهای فردی(دانشجو محوری)
- انعطاف پذیری در اصلاح و تغییر محتوا
- افزایش سرعت آموزش



آموزش الکترونیک مزایا و معایب

این روش دانشجویان را تشویق می کند تا از خود خلاقیت و کنجکاوی بیشتری نشان بدهند. در ضمن یاد می گیرند که چگونه به تکنولوژیهای جدید ، سریع دست یابند ودانشجویان این انعطاف پذیری را دارند که به یادداشتهای دروس دسترسی داشته ودر مباحثات اتاقهای گفتگو و چت شرکت داشته باشندواین امکان را دارند تا در هر زمانی که برایشان مناسب است با مدیر سایت آموزش دهنده ( Facilitator) ارتباط برقرار کنند.
انعطاف پذیری این نوع آموزش برای افرادی که به دلیل تعهدات شغلی یا شخصی قادر به شرکت کردن در یک کلاس رسمی نیستند, محیط آموزشی مناسبی را فراهم می آورد.مثلا برای کسانی که در ساعات متغیر کار می کنند یا اشخاصی که به دلیل استراحت در منزل شانس حضور در دانشگاه را ندارند در حالیکه دیگران در همان زمان در کلاسها شرکت می کنند. این روش انتخاب خوبی برای اشخاصی است که چه از نظر مخارج و یا وقت برای ادامه تحصیل امکان سفر به خارج از کشور را ندارند.
 

تاریخچه آموزش الکترونیکی در جهان 
در سال 1800 میلادی آموزش از راه دور آموزش مکاتبه ای تلقی می شد آموزش مکاتبه ای که با نامه نگاری توسط مدرسه یا مؤسسه های واجد شریط اداره می شد و بین دانشجویان و استادان از طریق نامه نگاری ارتباط برقرار می کرد مورد توجه دانشجویان  و دانش آموزان بود همزمان با ایالت متحده آمریکا که در زمینه آموزش از راه دور فعالیت داشت کشورهای اروپایی دوره های آموزشی را قبل از سال 1840 به صورت جزوه های خلاصه شده آغاز کرده بودند اولین دوره آموزشی از راه دور دانشگاهی که در سال 1892 تأسیس شد متکی بر اداره پست اداره می شد در اواسط قرن بیستم برنامه های آموزشی متنوعی نیز وجود داشت که به سمع و نظر مخاطبانی که نمی توانستند در کلاسهای متمرکز حضور یابند می رسید با توجه به شهرت رادیو و تلویزیون آموزش دهندگان به تکنولوژی جدیدی دست یافتند که به سیستم پستی برای ارائه آموزش متکی نبود و به این ترتیب مجوز اولین رادیوی آموزشی دانشگاهی در سال 1921 صادر شد که اولین پایه شکل گیری آموزش الکترونیکی محسوب می گردد در سال 1960با تکامل و پیشرفت رسانه ها ،تکنولوژی آموزش از راه دور نیز دچار تغییری شد به جای تکیه بر سیستم پستی برای ارائه می شد دانشگاه ها با استفاده ترکیبی از ابزار چند رسانه ای مالتی مدییا و ساختارهای اداری برای پشتیبانی آموزش از دانشجویان ثبت نام می نمایند به نحوی که علاوه بر انگلستان و آمریکا در سایر کشور های اروپایی و آسیایی مؤسسات آموزش الکترونیکی توسعه یافت امروزه کلاس های مجازی به دلیل وجود تکنولوژی های همگانی چون تلویزیون، رادیو و همچنین فناوری های جدید همچون لپ تاپ دسک تاپ و شبکه های کامپیوتری رو به افزایش است
 
مسلما اختراع تلویزیون و ویدئو بزرگترین تأثیر را بر آموزش راه دور داشته است اما کامپیوتر های شخصی و اینترنت باعث باز آفرینی چهره آموزش شده اند و موجبات یادگیری و آموزش دانشجویان را از فواصل دور فراهم کرده اند در سال 1980 پخش تلویزیونی با ظهور ماهواره خدمات برنامه ای کابل تغییر یافت و موجب تحول در صنعت آموزش الکترونیکی شد با ظهور اینترنت اولین دروس دوره کارشناسی به صورت آنلاین توسط انستیتوی فناوری نیوجرسی در سال 1984 ارائه دروس دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در رشته مهندسی و اعطای مدارک تحصیلی به دانشجو یان افتتاح کند اولین آنلین ها توسط دانشگاه فونیکس در سال 1989 ارائه شد و دانشگاه مجازی کالیفرنیا با ائتلاف 100 دانشکده ودانشگاه و با ارائه بیش از 1500 درس افتتاح شد علاوه بر آثار چاپی، برنامه های صوتی، تصویری و ماهواره ، اینترنت و لوح فشرده این قابلیت را دارند که به عنوان بزرگترین رسانه برای آموزش از راه دور مطرح گردند در آموزش، از رسانه های مختلفی استفاده می شود و جای هیچگونه تعجبی نیست که اینترنت ، جزو موارد انتخابی دانشجویان و دانش آموزان باشد با ارائه آموزش از طریق شبکه جهانی وب حتی مسافران تجاری یا دانشجویان در مناطق قرنطینه شده می توانند از کلاس های مجازی دو سویه استفاده کنند و مهم نیست که کجا زندگی می کنند ودر چه موقعیت زمانی به سر می برند با رواج استفاده از ارتباطات دیجیتالی فرصت های بی شماری در زمینه آموزش الکترونیکی برای هر کسی در هر زمان و مکانی از این جهان فراهم آمده است با ترکیب تکنولوژی های جدید مانند انیمیشن و ویدئو در سطوح مختلف با رسانه های قدیمی تر آنلاین ، استاد آموزشی الکترونیکی می توانند دروس دو سویه موفقی را ارائه دهد دانشجو در چنین دوره آموزشی باید قدرت انتخاب همزمان و غیر همزمان را در محیط آموزشی داشته باشد سؤال این است که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد ؟با اطمینان می توان گفت تا زمانی که مردم به آموزش نیازمندند ، در الگوی جدید،آموزش الکترونیکی عرصه ای پر تحرک و روبه رشد خواهد داشت .


تاریخچه آموزش از راه دور در ایران 
آموزش از راه دور در کشورمان به جز تجربه کوتاه دانشگاه آزاد قبل از انقلاب و دانشگاه پیام نور مبتنی بر استفاده از شیوه ارتباط از راه دور ، دارای سابقه طولانی ای نیست در پایان دهه 70 آموزش مجازی در دستور کار دانشگاه تهران قرار گرفت و پروژه های تحت این عنوان آغاز شد در سال 1380 سایت آموزش مجازی دانشگاه تهران با ارائه 9 درس برای دانشجویان روزانه دانشگاه راه اندازی شد و از نیم سال اول تحصیلی همان سال، آن بهره برداری شد در همان سال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تأسیس دانشگاه اینترنتی خبر داد که تحت نظر آن وزارت ، ولی به صورت مؤسسه غیر انتفاعی نوع اول در سراسر کشور خدمات آموزشی  ارائه خواهد داد به دنبال آن تعدادی از دانشگاه ها اعلام کردند که راه اندازی آموزش الکترونیکی را جزو برنامه های خود قرار داده اند و در حال حضر تعدادی از آنها دروسی را به صورت تک درس برای دانشجویان حضوری خود ارائه کرده اند اندکی بعد از اقدام دانشگاه ها در استفاده از روش آموزش الکترونیکی ، آموزش وپرورش که بزرگترین بخش آموزشی کشور است ، فعالیت هایی را در این زمینه شروع کرد و در حال حاضر تعدادتعداد مؤسسه خصوصی نیز از روش آموزش الکترونیکی بهره مند هستند از آنجا که نظام آموزش الکترونیکی در کشورمان در مرحله شکل گیری و آزمون و خطا به سر می برد ، در ادامه بحث به برخی موانع اجرایی که سیستم آموزش الکترونیکی در ایران احتمالا با آن مواجه  خواهد شد، اشاره می کنیم
 
موانع و مشکلات استفاده از نظام آموزش الکترونیکی بی تردید ، اساس ایده آموزش الکترونیکی در کشور ما نیز با مخالفت هایی مواجه شده است که امری طبیعی است زیرا جایگزینی یک نظام نوین ونوپا به جای نظام سنتی همواره با مقاومت های متعددی روبه رو می شود آموزش الکترونیکی یک تحول در سیستم آموزشی که الزاما فرهنگ خاص خود را در پی دارد و همین امر ممکن است موجبمخلفت عده ای با اساس استفاده از این شیوه آموزشی شود اگرچه دغدغه های فرهنگی امری منطقی است اما مخالفت اساسی با یک تحول تکنولوژیک ، منطقی به نظر نمی رسد ، زیرا دسترسی وتسلط بر تکنولوژی ارتباطات و بهره گیری از آن در امر استراتژیک ومهم آموزش و تربیت نیروی انسانی ، خود یکی از مؤلفه های مهم قدرت محسوب می شود و نباید از آن غافل بود از سوی دیگر ، گسترش بی وقفه و کم هزینه سیستم آموزشی الکترونیکی در سراسر دنیا ، ضرورت استفاده از این روش آموزشی را اثبات می کند یونسکو طی بیانیه ای اعلام کرده است استادان مؤسسه فناوری ماساچوست آمریکا به زودی تمامی دروس آموزشی خود را در این دانشگاه برای استفاده عموم در اختیار علاقه مندان قرار خواهند داد بر اساس این گزارش ، ظرف چند سال آینده بیش از چند هزار ماده درسی به طور رایگان در اختیار استادان ، محققان و دانشجویان سراسر دنیا به ویژه کشورهایدر حال توسعه قرار خواهد گرفت
 

تفاوت بین برنامه های ارائه شده بصورت
online و کلاس درس
درنحوه ارائه آنها است. در روش
online همه چیز از طریق شبکه هدایت می شود که شامل حضوردر کلاسهای گفتگوی اینترنتی (Web chat) و دسترسی به یادداشتهای نمونه و حتی ارتباط زنده با مدیرسایت آموزش دهنده ( Facilitator online ) می باشد.
آموزش الکترونیکی عملا برای همه است. شما می توانید کارمندی حرفه ای باشید که می خواهد مهارت های(فناوری اطلاعات )
IT
خود را به صورت امروزی در بیاورید یا دانشجویی که در صدد کسب تحصیلات عالیه است. یا فرد بیکاری که دوست دارددر خانه و با سرعت یادگیری خود، به مطالعه و آموختن بپردازد. هر فردی می تواند برای ارضای نیازهای آموزشی خود از اینترنت بهره ببرد.
آموزش الکترونیکی راه حل آموزشی مؤثر , سهل الوصول و دارای کیفیت بالا است. می توانید از حضور درکلاسهایی که مطابق برنامه ریزی شخصی یا شغلی تان است لذت ببرید.خواه هدف شما پیشرفت شغلی, غنای فردی و یا کسب مدرک اعتباری قابل انتقال باشد. رشته های
online
بلا استثنا قابل دسترسی هستند, منبعی قابل اطمینان که اطلاعات و همان دستورالعمل ها و دروسی که خواستار آن بوده اید با کیفیت بالا به شما عرضه می کند, بدون وجود دائمی موانعی که همه ما را از دست یافتن به فرصتهایمان محروم می کند. در ضمن هر برنامه آموزشی را می توان ذخیره کرد و برای دانشجویان فرستاد تا از آن برای سنجش خود استفاده کنند. به عبارت دیگر, این روش که در آن یادگیرنده مورد توجه است, این امکان را به دانشجویان می دهد تا به تجربه یادگیری خود بپردازد زیرا با توجه به نیازهای او, آنرا پویا و شخصی می سازد.

مهمترین فوائد آموزش الکترونیکی یا مطالعه
online عبارت است از:

- دیگر نیازی به صرف وقت و حضور در کلاس های درس نیست.
- می توانید از طریق شبکه ارتباطی با دانشجویان و مدرسان تمام دنیا ارتباط برقرار کرده و به بحث و گفتگو بپردازید.
- مزیت برخورداری از یک روش مطالعه انعطاف پذیر که مطابق نیازهای شماست را خواهید داشت.
- سرعت مطالعه در دست دانشجو است و می توانید عنوانها را مرور کرده و در هر خط, سرعت خواندن آن را با توجه به درک و فهم خود بالا ببرید.
- اطلاعات ضروری در مورد پیشرفت آموزشی برای سنجش و ارزیابی شخصی، به سرعت ارائه می شود.
- مانند کلاسهای درس شما هم از همان برنامه های آموزشی, دروس مرجع و راهنمایی های درسی و شناخت برخوردار می شوید.
- در مطالعه از طریق
online
با غنای آموزش گروهی مواجه می شوید.
- مطالعه از طریق
online
شما را تشویق می کند تا کنجکاوی و ابتکار بیشتری به کار ببرید و امکان دسترسی به تکنولوژیهای جدید را افزایش داده و با استفاده از فناوری رایانه ، اطلاعات شما را به روز نگه می دارد.
- در پایان هر ترم فرم ارزیابی
online
اطلاعات ضروری و لازم درباره برنامه را به شما منتقل می کند.

در آموزش الکترونیکی, از موارد درسی
online که در ارتباط با بحث و گفتگو, اتاقهای chat (گفتگو) همزمان و email و مدارک مربوط به رشته ها که قابل download کردن است ، برخوردار می شوید. این روش تجربه یادگیری موفقی را برای شما بوجود می آورد. زمانی که برنامه خود را از طریق شبکه دریافت می کنید این اجازه را خواهید داشت تا یکی یکی و بدون یک برنامه زمانی ثابت و یا کلاس درس, به فعالیت بپردازید. می توانید با کنترل کامل, از موارد درسی موجود با هر سرعتی که مایلید , سریع یا کند, استفاده کنید. پس می توانید هر عنوانی را هر اندازه که دوست دارید مرور کنید و یا از عناوینی که با آنها قبلا آشنا شده اید, به سرعت بگذرید. برای هر برنامه موجود, یک مدیر سایت آموزشی online که در آن موضوع مهارت دارد, انتخاب می شود. او مانند یک مدرس در کلاس درس است که فرآیند یادگیری یک برنامه هفتگی شما را راهنمایی می کند. و از طریق جلسات منظمchat با شما و دانشجویان دیگر ارتباط برقرارکرده و به تمام سوالهایی که اتاق بحث و گفتگو فرستاده شده, پاسخ می دهد. این پیغامها در اتاقchat ثبت می شوند تا اگر خواستید دوباره به مرور آنها بپردازید. دانشجویان علاوه بر متخصصان آکادمیک online می توانند از امکانات offline هم بهره ببرند. تیم های متشکل از افراد حرفه ای که وقت خود را صرف ایجاد یک تجربه یادگیری برای شما کرده اند, امکانات chat و مرور امتحانات online
را مانند سرویس خدمات به مشتری , به شما پیشنهاد می کنند.

شما برنامه آموزشی خود را با توجه به سیستم عامل کامپیوتر و یک محیط آموزشی که شبیه سازی شده است , دریافت می کنید. اساسا آزاد هستید تا مطابق میل خود کار کنید بدون اینکه حضور داشته باشید. شما از طریق اطلاعات ضروری بدست آمده, مستقلا به یادگیری مشغول شده و این توانایی را پیدا می کنید تا با استقلال کامل به ارزیابی سطح مهارتهای خود بپردازید.

مزایای آموزشی
- نداشتن محدودیت مکانی
- نداشتنمحدودیت های زمانی 
- محدود نبودن ظرفیت پذیرش 
- در نظر گرفتن استعدادهای فردی
- گسترش فرهنگ یادگیری مستقل
 - استفاده از استادان مجرب در حوزه های گسترده تر(جغرافیای و تعداد دانشجویان)
 - امکان تطبیق و بهینه سازی کلاس ها تمرینات و مشاوره با نیازهای فردی(دانشجو محوری)
- انعطاف پذیری در اصلاح و تغییر محتوا
- افزایش سرعت آموزش
مزایای غیر آموزشی
- کمک به حفظ محیط زیست
- کاهش ترافیک 
- کاهش آلودگی های هوایی و صورتی
- کاهش نیاز به فضای بسته و کالبدی(کلاسهای حقیقی)
معایب 
علاوه بر ویژگی های آموزش الکترونیکی، منتقدان ضعف هایی نیز برای آن مطرح کرده اند که البته بخشی از موارد مطرح شده به مرور تا حدی بر طرف شده است دوری از ارتباطات جمعی در آموزش یکی از معایب مطرح شده برای آموزش الکترونیکی است که این موضوع با گسترش کاربرد ویدئو کنفرانس ها و آموزش های جمعی و روش های آموزشی گروهی مبتنی بر وب تا حد زیادی برطرف شده است یکی دیگر از معایبی که برای آموزش های از راه دور از جمله آموزشهای الکترونیکی بر شمرده می شود، عدم ارتباط چهره به چهره است که البته با پیشرفت تکنولوژی ،این عیب تا حدی زیادی برطرف شده و عدم ارتبط چهره به چهره یکی از ویژگی های آموزش الکترونیکی امروزی است وابستگی بیش از حد به تکنولوژی یکی دیگر از معایبی است که منتقدان برای آموزش الکترونیکی مطرح کرده اند باید توجه داشت که هر روش آموزشی متکی بر عناصر خاص خود است وبا توجه به نوع و سطح تکنولوژی های امروزی این وابستگی در ذات آموزش الکترونیکی وجود دارد و روز به روز نیز تشدید می شود این وابستگی همانند وابستگی آموزش های سنتی به انسان است  با این همه ، نباید از نظر دور داشت که آموزش الکترونیکی قابلیت ها و کاربردهای خاصی دارد که باید در جایگاه خود مورد توجه قرار گیرد 
اهداف آموزش الکترونیکی در ایران
به کارگیری آموزش الکترونیکی در ایران می تواند شش هدف عمده و اساسی زیر را تأمین کند که هر یک به نوعی تأثیر پذیرفته از آموزش می باشند  این     اهداف عبارتند از
اهداف آموزشی
- کمک به توانمند سازی افراد برای یادگیری مستقل
- کشف و پرورش استعدادهای پنهان با ایجاد فرصت دوم آموزشی
- کمک به پرورش خلاقیت های یادگیرندگان از طریق خودآموزی و خود پژوهشی 
- ایجاد زمینه مساعد برای چرخه دانش در جامعه که امروزه مهمتر از تولید دانش تلقی می شود 
- فراهم کردن زمینه های مناسب گذار از آموزش معلم محور به آموزش یاد گیرنده محور از طریق سازماندهی فراینده یادگیری - یاددهی 
- پا سخ تقاضای آموزش در کشور به ویژه آموزش عالی

اهداف فرهنگی
- فراهم کردن زمینه های تبادل آزاد فرهنگی در داخل وخارج کشور 
- ایجاد زمینه های مناسب برای خلاقیتهای فرهنگی که ضامن بقای فرهنگی کشور است 
- حفظ ویژگی فرهنگی ملی، منطقه ای و محلی برای محا فظت از اصالت فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی 
- فراهم کردن زمینه های رشد فرهنگیدر میان اقشار مختلف
اهداف اجتماعی
- کمک به تحقیق عملی جامعه یادگیرنده
- فراهم کردن بستر مناسب برای توسعه پایدار
بهره گیری از ظرفیت های اطلاع رسانی کشور برای تأمین حق دانسان برای همه با استفاده از روش های یادگیری 
- فراهم کردن زمینه های کاهش تنش در میان خا نواده ها از طریق پذیرش داوطلبان بازمانده از راهیابی به دانشگاه های دیگر 
اهداف پژوهشی 
- ایجاد روحیه تحقیق و پژوهش در افراد از طریق ترغیب آنان به اقدام پژوهشی 
- فراهم کردن زمینه های مناسب برای پژوهش در دانش عامیانه و نظام مند کردن اطلاعات مردم دربره مسائل اجتماعی و نحو حل و فصل آنها 
- فراهم کردن زمینه های مناسب برای پژوهش در محل کار و اشتغال محلی و منطقه ای و تحولات ایجاد شده در این زمینه برای کمک به کار آفرینی و خود اشتغالی محلی و منطقه ای 
- ایجاد توانای تجزیه و تحلیل اطلاعات و استفاده از نتایج آن برای بهبود کمی و کیفی زندگی 
اهداف اقتصادی 
- کمک به تأمین نیروی انسانی ماهر جامعه 
- کمک به بازآموزی نیروهای شاغل برای سازگار شدن با تحولات نوین کاری و نیز جلوگیری از بیکاری
- کمک به غنی سازی سرمایه های انسانی و بالا بردن کار آمدی و بهره وری آنها
- ایجاد زمینه مساعد برای ورود عامل دانش و تکنولوژی به دنیای تولید با عوامل سنتی کار 
- کمک به کاهش هزینه ها از طریق پژوهش و استفاده از اینترنت و اینترانت 
- کمک به تغییر و بهبود الگوهای مصرف در سطح جامعه از طریق افزایش دانش ملی
- استفاده از آموزش الکترونیکی به عنوان یک استراتژی قوی تجاری و اقتصادی 
اهداف علمی
- فراهم کردن زمینه های آموزش های میان رشته ای و حرکت به سوی تلفیق علوم طبیعی با علوم انسانی
- ایجاد زمینه های مناسب برای جذب و تحلیل دانش در میان مردم و عملیاتی کردن دانش
- ایجاد انگیزه برای یاد گیری دانش جزیی به منظور روان سازی چرخه دانش و فراهم کردن زمینه های مشارکت اقشار مختلف جامعه در تولید دانش
- ابهام زدایی از علم و وارد کردن آن در متن زندگی
- تولید اطلاعات و دانش برای تصمیم گیری های علمی 
- ایجاد زمینه برای استفاده مدیران از دانش روز 
- فراهم کردن زمینه مناسب برای شکستن مرزهای دانش 

آموزش تحت وب مناسب است برای :
-افراد حرفه ای که به دنبال راهی مناسب برای تازه کردن مهارت هایودانش ویژه هستند.
-افراد حرفه ای که باید وضعیت گواهی یا اعتبارنامه های خود را از طریق کسب برخی مهارتها, حفظ کنند.
-افراد بالغی که برای مطالعه به روش خود, برنامه ریزی کرده, ترجیح می دهند که مستقلا کار کنند.
-شرکت هایی که در تلاش برای آموزش گروه زیادی از مردم در مدت زمان کوتاه و یا گروهی کوچک در مدت زمان بیشتری هستند.
-یک گروه شغلی با نقاط شروع متفاوت در یک مهارت لازم.
-گروههایی که در مکانهای جغرافیایی مختلف هستند.

آیا می توان رشته هایonline
 را با استفاده از هر نوعISP  (شرکتهای خدمات اینترنتی ) به کار برد؟
بله , دروسonline  طوری طراحی شده اند که با هر نوع browser , ISPعمل می کنند که حداقل ملزومات یک browser ویرایش 4.0 Netscape یا internet explorer  می باشد.
بله ,هر رشته ممکن است به چیزهای متفاوتی نیاز داشته باشد در کل ,Pc  شما باید حداقل امکانات نرم افزار و سخت افزاری زیر را دارا باشد.
- سیستم عامل
Windows

- - هر نوع internet browser ( Netscape 4.0 یا نرم افزار internet explorer 4.0 و ... ) که قادر به خواندن java باشد. (نمونه های قدیمیتر این browser ممکن است در خواندن متون java و CGI مشکل پیدا کنند.)
-یک کامپیوتر شخصی multimedia Pentium ( همراه Sound card و نرم افزار MPEG Media player برای پخشcd های ویدیویی )
-Modem با سرعت 56 Kbs
-دانشجویان باید دانش عملی اینترنت و اشتراک اینترنت را داشته باشند.
چه چیزی باعث موفقیت یک دانشجوی
online می شود؟

 از کنفرانس های online حداکثر استفاده را ببرید.
بسیار مهم است که نهایت تلاش خود را به کار ببرید تا احساس تنهایی نکنید. مشارکت در کنفرانس هایonline  به شما راه دسترسی به سایر دانشجویان که رشته مشابه را در همان زمان می گذرانند، می دهد.
 مشارکت داشته باشید!
اگر به تنهایی و یا در گروه کار می کنید، نظرات و پیشنهادات خود را درباره موضوعی که به مطالعه آن مشغولید، ارائه دهید. نظرات هم کلاسی های خود را نیز بررسی کنید. راهنمای شما منبع اطلاعات شما نیست. می توانید از همسالان خود یاد بگیرید همانطور که آنها از شما یاد می گیرند.
 برنامه های درسی و خودتان را جدی بگیرید.
سعی کنید از حمایت همکاران, خانواده و دوستان خود بهره مند شوید. این سیستم حمایتی به شما کمک شایانی می کند زیرا مواقعی وجود دارد که شما مجبورید ساعتها در روزهای تعطیل یا شبها پای کامپیوتر خود بنشینید. سپس شما افرادی را با خود خواهید داشت که به آنچه که سعی دارید دست یابید، احترام میگذارند و آنرا درک می کنند.

مطمئن شوید که مکانی اختصاصی برای مطالعه دارید.
بسار مهم است که در فضایی آرام و در آرامش به کار بپردازید.
 طرفدار واقعیdistance Learning (یادگیری از راه دور) باشید.
با هر کسی که حاضر به شنیدن باشد درباره این روش به بحث بپردازید. زیرا در هنگام بحث درباره ارزش آموزش online، شایستگی آنرا در نزد خود نیز تقویت می کنید.
هر چند وقت یکبار به رشته خود  log onشوید:
زمانی که به سیستم کنفرانسonline  وارد می شوید، مشتاق هستید تا ببینید چه کسی برای شما پیغام گذاشته است و یا اطلاعات مدرس یا هم کلاسان خود را بخوانید. در ضمن کنجکاوید بدانید چه کسی برای شما مطلب جدیدی فرستاده تا آنرا بررسی کنید.
اگر برای مدت طولانی با گروه بحث در ارتباط نباشید , از دیگران عقب می افتید و سخت به آنها خواهید رسید.
 از بی نشان بودن خود سود ببرید.
غیر از مواقعی که از Video Conferencing استفاده می کنید، دیگر کسی نمی تواند چهره شما را ببیند.
دیگر نباید از بابت دانشجویانی که از شما سریعتر صحبت می کنند نگران باشید چون شما می توانید به اندازه ای که نیاز دارید وقت صرف کنید تا درباره نظرات خود فکر کنید و قبل از ارسال پیشنهادات خود به کلاستان، پاسخ مناسب را بیابید.
 مؤدب و محترم باشید.
فقط به این خاطر که بی نام هستید نباید به خود اجازه دهید که محیط آموزشی را ترک نمائید زیرا شما با مردم واقعی در ارتباط هستید که در طرف دیگر مودم شما هستند راهنما و هم کلاسیهایتان در یک محیط مثبت online به شما بها می دهند پس کار شما نیز ارزش بالاتری پیدا می کند.

 اگر مشکل پیدا کردید اطلاع دهید:
از آنجائیکه مدیر سایت آموزشی قادر به دیدن شما نیست، باید پیشنهادات و درخواستهای واضحی بدهید.
اگر مشکلات تکنیکی دارید یا در فهم چیزی در ارتباط با رشته, با مسئله ای مواجه شدید باید آنها را بیان کنید و گرنه مدیر سایت آموزشی از آنها مطلع نخواهد شد.
همچنین اگر یکی از مفاهیم را متوجه نمی شوید این شانس را دارید که چند نفر دیگر هم همان سؤال را مطرح می کنند.
با پیشنهاد دادن ، به یکدیگر کمک می کنید و اطلاعاتتان درباره هر موضوع را تقویت می کنید.

 آنچه را که فرا می گیرید به کار ببرید:
به محض اینکه چیزی را یاد گرفتید آنرا به کار ببرید و تمرین کنید زیرا این کار به شما کمک می کند تا آنرا سریعتر به یاد بیاورید و سعی کنید بین آنچه که یاد می گیرید و آنچه که در کار خود انجام داده و یا انجام خواهید داد، ارتباط برقرار کنید. در نظراتی که درباره جهان واقعی هستند،و به موضوع مورد مطالعه مربوط می باشد مشارکت کنید و آنچه را که یاد می گیرید به همکلاسیهایتان که از تجارب شما بهره می برند دیدی با ارزش می بخشد


مزایا و معایب آموزش الکترونیکی

توسط قدرت اله محمودلو

مزایای آموزش الکترونیکی

1 دانشجو محور بوده و نقش استاد به عنوان راهنما و تسهیل کننده است. محوریت دانشجو و اتکا به خود در امر یادگیری دارای فواید بسیاری است که در رویکرد جدید نظام های آموزشی هدف نزدیک شدن به آن است.
2 برای تمامی گروههای سنی و در همه جا و همه وقت با شعار 7/24 در دسترس است.
3 یادگیری مشارکتی است. یادگیرندگان، معلمان، متخصصان و حتی صنعت گران را گردهم میآورد. وجود همه گروه ها در کنار هم دارای مزایای فراوانی است.
4 یادگیری سریع، زنده و پویا و در عین حال کم هزینه است. حداقل به میزان ۵۰ درصد به سرعت یادگیری اضافه خواهد شد و نیز کاهش چشمگیر هزینه ها در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد را به دنبال خواهد داشت.
5 جامع، یعنی امکان استفاده از همه منابع و ابزارهای آموزشی و یادگیری مثل کلاسهای مجازی و شبیه سازی را داراست.
6 فرصتهای آموزشی برابر را در اختیار همگان قرار میدهد. و عدالت در نظام آموزشی محقق میشود.
7 کلیه فعالیتها از جمله مدیریت، ثبتنام، دریافت شهریه آموزش و نظارت و اعطای گواهینامه بر روی شبکه اینترنت انجام میشود.
8 دروس، توسط استادانی که در محلهای مختلف قرار دارند، تهیه میشوند.
9 در جوامع مدرن امروزی شهروندان باید دارای دانش مورد نیاز برای زندگی امروزی باشند. از طریق ایجاد کانال ارتباطی پیوسته دانش و اطلاعات جدید و بروز شده در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت و باعث اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻄﺢ دانش و فرهنگ ﺟﺎﻣﻌﻪ می شود.
می توان به انتشار اطلاعات عمومی ضروری مانند اطلاعات پزشکی- سلامتی و... پرداخت.
ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ و ﺑﻬﺒﻮد اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻣﺼﺮف در ﺟﺎﻣﻌﻪ از ﻃﺮﻳﻖ اﻓﺰاﻳﺶ داﻧﺶ
ﻣﻠﻲ
اﻳﺠﺎد اﻧﮕﻴﺰه ﺑﺮای ﻳﺎدﮔﻴﺮی داﻧﺶ
ﺟﺰﻳﻲ، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر روان ﺳﺎزی ﭼﺮﺧﻪ داﻧﺶ و ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﻣﺸﺎرﻛﺖ اﻗﺸﺎر ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﺎﻣﻌﻪ در ﺗﻮﻟﻴﺪ داﻧﺶ
اﺑﻬﺎم
زداﻳﻲ از ﻋﻠﻢ و وارد ﻛﺮدن آن در ﻣﺘﻦ زﻧﺪﮔﻲ
و بسیار از موارد دیگر
10 در نوعی از آموزش الکترونیک به نام TELEMENTORING AND E-COACHING همان آموزش استاد شاگردی صورت می گیرد با این تفاوت که از تکنولوژی به بهترین شکل استفاده می شود که می توان به کنفرانس ویدیویی، پیغام های بلادرنگ، تلفن های اینترنتی اشاره کرد ارتباط با مربی دراز مدت بوده و روی توسعه زندگی و شغلی علم آموز متمرکز است. مربی ها به عنوان شرکای درسی با تجربه تر، اطلاعات و دانش برتری را که در کتاب ها نوشته نشده و در کلاس ها تدریس نمی شود، در اختیار فراگیران قرار می دهد. این روش، هدف کوتاه مدت و خاصی را تعقیب می کند و بیشتر به صورت یک مشاور فنی یا تجاری عمل می کند و هم چنین مسایل کلی و رشد ذهنی فراگیر را هدف قرار می دهد. شرکت های زیادی متوجه ارزش آن در انتقال دانش و خرد سطح بالاتر به دیگران هستند. این شیوه نقش بزرگی در ابتکارات مربوط به مدیریت دانش دارند. از دیدگاه فناوری، این روش در سطح ابتدائی ولی قابل قبول آموزش، به غیر از یک تلفن و E-mail چیز دیگری نیاز ندارد.
11 می توان براحتی بیش از یک رشته و تخصص را فرا گرفت.
12 نیازی به تلف شدن وقت در اثر رفت و آمد و حضور در کلاس نیست.
13 با حذف تردد های بی مورد نه تنها از هزینه کل آموزش کاسته می شود بلکه به کاهش ترافیک و آلودگی هوا (که در شهرهای بزرگ به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.) کمک می کند.
14 نوع و سرعت یادگیری بسته به نظر خود دانشجو می باشد. در آموزش الکترونیکی هرکس میتواند نسبت به ظرفیت و توانایی یا نیروی خود در بلند مدت و یا کوتاه مدت به بهترین نحو مطالب مورد انتظار را فرا گیرد. همچنین فراگیران دوره های آموزش الکترونیکی می توانند موضوعات و مطالبی را که نسبت به آنها آشنایی دارند، مطالعه نکرده و صرفاً بر روی موضوعاتی متمرکز گردند که نسبت به آنها آشنایی وجود ندارد. می توان شرایطی را فراهم کرد که دانشجویان زرنگتر به سرعت مراحل مختلف آموزشی را طی کنند و منتظر دیگر دانشجویان نمانند. و از سوی دیگر نیازی به حذف شدن دانشجویان شاغل یا با بهره هوشی پایین تر و یا حتی تنبل تر نیست. آنها نیز موفق به کسب آموزش های لازم میشوند ولو با گذشت زمان بیشتر. و بطور خلاصه هیچیک فدای دیگری نمی شود و این از نتایج انعطاف پذیری بالای این سیستم است.
15 از طریق آموزش الکترونیک می توانید در هر جایی که هستید از مدارک خود استفاده نمائید که این دسترسی بصورت online می باشد. اصل مدرک همیشه همراه شماست و قابل ارائه به منظور استخدام یا موارد دیگر.
16 سهولت و سرعت در بروزرسانی، ذخیره، بازیابی، توزیع و به اشتراک گذاری اطلاعات مبتنی بر شبکه
17 ایجاد سیستم فراگیر- محور به جای استاد- محور. تعداد اساتید چندان محدودیتی حاصل نمیکند و آموزش در سطح فراگیری به مخاطبان ارائه می شود.
18 قابلیت تکرارپذیری و جبران مشکلات احتمالی. درس به هر تعداد قابل بیان است. در محتوای درس امکان عقب و جلو رفتن هست.
19 هزینه‌ی معقول دسترسی به منابع، در برابر گستردگی فراوان در سطح نامحدود اینترنت
20 افزایش متقاضیان جهت ورود به دانشگاهها. با برداشته شدن محدودیت پذیرش دانشگاهها و مراکز آموزشی در جذب فراگیران، و از سوی انعطاف و جذابیت های این نوع آموزش، افراد بیشتری متقاضی و جذب دانشگاه ها می شوند. که این بالابردن آموزش و فرهنگ دانشگاهی در طیف گسترده تری از مردم دارای فواید بسیار است.
21 امکان ارتباطات بین دانشگاهی در سرتاسر دنیا. این موضوع در بازدهی دانشگاه ها تأثیر فوق العاده دارد.
22 به دلیل وجود مشکلات جغرافیایی بر سر راه توسعه آموزش اعم از روستاهای دور افتاده و صعب العبور، در ایران این نوع آموزش بسیار سودمند خواهد بود.
23 افزایش تقاضای آموزش در سازمانها و موسسات این نوع آموزش منجر به ارتقای سطح علمی و مهارت پرسنل و کارکنان با توجه به الگوهای یادگیری نوین می شود. با این روش آموزش کارکنان را استاندارد سازی می کنند. و همچنین کمکی است ﺑﻪ ﺑﺎزآﻣﻮزی ﻧﻴﺮوﻫﺎی ﺷﺎﻏﻞ ﺑﺮای ﺳﺎزﮔﺎر ﺷﺪن ﺑﺎ ﺗﺤﻮﻻت ﻧﻮﻳﻦ ﻛﺎری و
ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﺑﻴﻜﺎری.
24 قابلیت هماهنگی با سایر سیستم ها در صورت استفاده از ابزارهای ارتباطی پیشرفته و رعایت استانداردها و پروتکل های ویژه ، انواع سیستم ها قابلیت هماهنگی و اتصال دارند.
25 مدیریت صحیح اطلاعات در حجم وسیع اطلاعات بسیاری در حوزه علم و دانش و صنعت و ... بصورت متمرکز وجود دارند و مدیریت صحیح می شوند. دسترسی به این اطلاعات گسترده و منظم در کنار هم مزایای بسیار به دنبال دارد.
26 مدرس را ﻗﺎدر ﻣﯽ ﺳﺎزد ﺗﺎ با توجه به شرایط محیط و دانشجویان و ... ﺑﺮ ﻧﮑﺎت ﻣﻬﻢ و اﺳﺎﺳﯽ، بنا به تشخیص خود، ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮی کند. فرضاً در یک مفهوم درسی مهم از اشیاء آموزشی بیشتری به غیر از متن استفاده کند. نکته قابل توجه این است که این موارد اضافه شده برای استفاده های بعدی دانشجویان (مثلاً ترم بعدی تحصیلی) ماندگار است.
27 تقویت و بهبود متن درس با استفاده از مثال‌ها، انیمیشن، بازی و دیگر امکانات مولتی‌مدیا نکته جالبی در اینجا هست: وقتی یک استاد یک مثال درسی را در سر کلاس حل می کند، این مثال حل شده فقط مورد استفاده دانشجویان حاضر در همان کلاس قرار می گیرد. درحالی که در این سیستم، مثال حل شده استاد به اضافه توضیحات گفتاری و... در سیستم برای همیشه ثبت و مورد استفاده دیگر دانشجویان قرار می گیرد. در واقع بانک عظیم مثال و حل (به همراه امکانات مولتی مدیا) ایجاد می شود.
28 امکان شبیه‌سازی محیط واقعی با استفاده از شبیه‌سازها. نرم افزارهای متعددی در زمینه صنعت شبیه سازی شده نمونه فیزیکی و واقعی هستند.
29 پویایی دانشجویان در حین آموزش و ترغیب به امر پژوهش و در واقع ادغام امور آموزشی و پژوهشی در یکدیگر در حین فراگیری با فراهم کردن امکانات مختلف پژوهشی (مثلاً در اختیار قرار دادن آسان حجم وسیعی از منابع آموزشی.).
30 استحکام و انسجام مطالب ارایه شده به‌علت وجود امکان بازبینی مکرر محتوا
31 استانداردسازی مطالب با یکپارچه‌سازی داده‌ها و دانش در یک فرمت معین
32 عدم نیاز به تکنولوژی مختلف برای دسترسی به‌علت استفاده از پلاتفرم وب
33 ارزان بودن تولید محتوا و توسعه محیط آموزشی نسبت به آموزش سنتی
34 حذف هزینه‌های مسافرت و اسکان استاد (و بعضاً معلم) و دانشجو
35 بالا بردن حس کنجکاوی دانش آموز (و تشویق ایشان به خودآموزی مطالب، مطالعه و تحقیق)
36 آموزش رودررو با معلم، با استفاده از امکانات Video Conference که این امکان معمولاٌ نادیده گرفته می شود و عموم بر این اعتقادند که در این شیوه آموزش استاد یا معلمی حضور ندارد!
37 امکان برگزاری امتحانات On-line در هر زمان و مکان بطور مثال استاد براحتی در هر جلسه می تواند یک امتحان چند گزینه ای برگزار کند. تصحیح و ثبت سابقه نمرات به سیستم واگذار می شود. حتی سوالات امتحانات می تواند بصورت یک مدیا ی محرمانه از قبل آماده، در اختیار استاد یا دانشگاه باشد.
38 امکان استفاده از تجربیات دیگران در زمینه‌های آموزشی و حفظ و نگهداری و انتشار مجدد آن‌ها
39 تقسیم‌بندی دانش‌آموزان بر اساس استعداد و توانایی آن‌ها و ارایه متن درسی متناسب با آن
40 امکان شناسایی قابلیت‌های دانش‌آموز نسبت به گروه و شکوفا کردن این استعدادها
41 در مطالعه به صورت online دانشجویان از مزایای کار گروهی بهره مند می شوند با این تفاوت که در اینجا تعداد افراد می تواند بیشتر باشد و هر مجموعه مجزای آنلاین میتواند از دانشجویان با شرایط مختلفی تشکیل شود. ضمنا مدیریت مجموعه و امکانات جانبی آن (بطور مثال یکی از دانشجویان می تواند فوراً یک لینک مستقیم به یک مطلب را به اتاق گفتگو ارسال کند.) بسیار بیشتر از روش سنتی است. این روش منجر به تولید دانش می شود.
42 استفاده سریع از تکنولوژی های جدید در مسیر آموزش و یادگیری
43 امکان استفاده از اینترانت به منظور آموزش در حالت بسته تر و خصوصی تر و محدوده آموزشی محلی
44 یکی از مشکلات در رابطه با علم و دانش فرّار بودن آن است که در این نوع آموزش با استفاده از امکانات Multimedia مطالب بیشتر در ذهن می ماند.
45 با مدیریت دقیقتر و شفافتر و گسترده تر ضوابط به خوبی پیاده شده و سوء استفاده از روابط کمتر اتفاق می افتد.
46 دانشجویان در هر کجا با استفاده از یک دستگاه کامپیوتر قابل حمل از اخبار دانشگاه مبنی بر کنسل شدن کلاس حضوری، تغییر زمان امتحانات، تغییر قوانین آموزشی و ... به موقع مطلع می شوند.
47 برقراری ساده ارتباط میان هر یک از افراد شرکت کننده در این سیستم از دانشجویان تا رئیس دانشگاه براحتی امکان پذیر است. بطور مثال برقراری ارتباط با کارشناس رشته و مدیر آموزش و ... .
48 کسانی که به دلیل معلولیت و عوامل دیگر قادر به حضور فیزیکی در کلاس درس نمی باشند می توانند به راحتی و بدون مشکل از این روش استفاده کنند.
49 با جذب افراد بیشتر در دانشگاه های مجازی داخلی و امکان استفاده از دانشگاه های مجازی خارجی از خروج دانشجویان به خارج از کشور و بروز مشکلات متعاقب آن جلوگیری میشود. در این زمینه مى توان به دانشگاه مجازى ادینبورگ در اسکاتلند اشاره کرد. این دانشگاه طى یک سال و نیم گذشته بالغ بر ۷۵ هزار دانشجو از ۲۳ کشور دنیا جذب کرده است. این مسئله علاوه بر تقویت بنیه علمى دانشگاه هاى داخل در معرفى هر چه بیشتر توانمندى هاى علمى کشورمان (و در کنار آن فرهنگ و هنر ایرانی) نقش بسزایی دارد.
50 هر یک از دانشجویان در هر یک از رشته های علمی می توانند به اطلاعات گسترده در تمامی رشته‌های علمی دیگر در حداقل زمان ممکن دسترسی پیدا کنند.
51 بالا بردن سطح دانش رایانه ای اهالی روستاها و توانمند کردن آنها در انجام امور مربوط به امور کشاورزی و ... .
52 تبلیغ و آشنا کردن مردم سراسر جهان با فرهنگ و علوم اسلامی (با توجه به اعتقاد ملّت و دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تبلیغ دین مبین اسلام)
53 دستیابی به تجارت جهانی با استفاده از کانال های ارتباطی الکترونیکی و آموزش الکترونیکی دانش مورد نیاز
54 دستیابی به نیروی کار جهانی بطور مثال شرکت عظیم مایکروسافت با آموزش الکترونیک افراد در کشورهای مختلف جهان (به عنوان نمونه در کشور هند) آنها را در کشور خودشان به کار می گیرد.
55 آموزش های الکترونیکی از پیام های یکنواخت به منظور ارتباط با مخاطب استفاده می نمایند. (حذف سلایق و تجارب فردی و احیانا تعصبات، در مقایسه با آموزش های سنتی)
56 با استفاده از امکاناتی چون نمایش فوری اطلاعات آماری بصورت نموداری و پردازش آماری (مثلاً مربوط به نتایج امتحانات برگزار شده)، اطلاعات ارزشمندی در اختیار استاد و برنامه ریزان آموزشی قرار می گیرد.
57 سرعت مبادله اطلاعات و ارتباطات میان سازمان های متولی و مرتبط با آموزش و سازمان ها و نهادهای سیاست گذاری و برنامه ریزی و... افزایش می یابد.
58 جلوگیری از تکرارهای بی فایده متن نوشته شده توسط یک استاد برجسته بطور همزمان در اختیار تمام دانشجویان قرار میگیرد. سخنرانی یک استاد بطور همزمان توسط تعداد بسیاری از افراد شنیده می شود و... .
59 دانش آموزان و دانشجویان به دلخواه خود گروهای آموزشی به وجود می آورند و محیطی بوجود می آید که به زمان و مکان محدود نیست. امکان ایجاد این گروه ها علاوه بر تشویق دانش آموزان به علم آموزی، به تبادل افکار و پیشرفت درسی دوستانی که از لحاظ شخصیتی شباهت بیشتری به یکدیگر دارند و بر اساس آن ارتباط بهتری بینشان برقرار می شود، کمک می کند.
60 با وجود فضای مجازی و استفاده از امکانات دیداری و شنیداری، پست الکترونیک و ... دانش آموزان خجالتی و کمرو در بحث های گروهی شرکت کرده و امکان بیان و بسط افکار و عقایدشان را پیدا می کنند و همچنین رفته رفته به فعالیت های گروهی و اجتماعی وارد میشوند.
61 دسترسی آنلاین به کتابخانه و ﺟﺴﺘﺠﻮی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪاﻧﻪ. یکی از راه های حذف مشکلات بر سر راه پژوهش و تحقیقات.
62 شمار رسانه ها زیاد بوده و با توجه به اینکه هر یک از افراد دارای حس قوی تری نسبت به دیگری است و همچنین یک رسانه برای افراد مختلف، جذابیت متفاوت دارد، هر علم آموز رسانه مناسب خود را انتخاب می کند. در نهایت منجر به استفاده مؤثر بیشتری از افراد از سیستم آموزشی می شود.
63 ﺗﻐﻴﻴﺮ وظیفۀ ﻓﺮاﮔﻴﺮان
از ذﺧﻴﺮهﺳﺎزی اﻃﻼﻋﺎت و اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎت ﺑﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﻃﻼﻋﺎت و ﺗﻮﻟﻴﺪ داﻧﺶ، آموزش بر اساس حل مسئله به جای آموزش سنتی و ماشین حسابی، ﻓﻬﻢ ﻣﺤﻮری و ﺗﻔﻜﺮ ﻣﺪاری و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺎدام اﻟﻌﻤﺮ.
64 ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار و اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮﻋﺖ در ﺗﻮﺳﻌﻪ و
ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ
65 افزایش انگیزه و علاقه یکی از نیازهای فراگیری دانش، داشتن رغبت و ‏اشتیاق برای یاد گرفتن است. فردی که انگیزه و علاقة لازم را برای کسب دانش نداشته ‏باشد، هرگز نمی‌تواند در تحصیل خود موفق شود. از مزایای آموزش الکترونیکی این است که این روش می‌تواند نقش مؤثری در ‏افزایش انگیزة فراگیر ایفا کند. برخی از عوامل انگیزه‌زا در این شیوه عبارتند از:‏
جذابیت‌های استفاده از رایانه
امکان استفاده از صوت، تصویر و چند رسانه‌ای
امکان تنوع‌بخشی به مباحث و گرایش‌ها بر اساس علاقة افراد
امکان مشارکت بیشتر فراگیران در فعالیت‌های علمی و آموزشی و در نتیجه ‏علاقه‌مندی آنها به مباحث
66 اولویت‌شناسی در رشتة علمی انسان، دارای عمری بسیار محدود و کوتاه است و تنها بخشی از این فرصت کوتاه خود ‏را می‌تواند به فراگیری دانش اختصاص دهد. امروزه، با ‏تنوع و تکثر رشته‌های علمی،‌ ضرورت این انتخاب، بیش از گذشته احساس می‌شود. ‏در آموزش الکترونیکی، امکان بیشتری برای رعایت اولویت‌ها وجود دارد. برخی از عوامل ‏فراهم‌ آورندة این امکان عبارتند از:‏
امکان انتخاب بیشتر برای فراگیر و مدیریت آموزشی بر اساس نیازها (و خود این، در نتیجه از میان برداشتن محدودیت های روش سنتی است.)
امکان انعطاف برنامه‌ها با توجه به اولویت‌های تعریف شده
امکان ارزیابی دائم برنامه‌ها بر اساس میزان استقبال مخاطبان و نظرخواهی ماشینی
پیوند آسان‌تر و بیشتر مراکز و فعالیت‌های علمی- آموزشی با مراکز ‏صنعتی و کاری
عدم نیاز به صرف وقت برای فراگیری بسیاری از مباحث غیر ضروری، به ‏خاطر آسان بودن استفاده از بانک‌های اطلاعاتی و متون آماده
67 گزینش بهترین استاد‏ یکی از آداب فراگیری دانش، دقت در انتخاب بهترین استاد است. آموزش الکترونیکی می‌تواند در عمل به این اصل نیز مؤثر باشد. چرا که در این ‏شیوه فراگیران، حق و امکان بیشتری برای انتخاب اساتید دارند. برخی از عوامل این مزیت ‏عبارتند از:
تکثر گرایی و دسترسی آسان به اساتید متعدد
عدم نیاز به حضور فیزیکی اساتید برجسته و در نتیجه امکان استفاده از آنان در ‏مراکز متعدد و پراکنده
محور بودن دانشجو در این شیوة آموزشی و تعیین‌کننده بودن بررسی و ‏انتخاب او
امکان مقایسه و ارزیابی دقیق اساتید با مراجعة‌ آسان به مراکز متعدد و استفاده ‏از ابزارهای دقیق سنجش
امکان نظارت بیشتر و دقیق‌تر ماشینی بر فعالیت‌ها و نتیجة کار اساتید از سوی ‏مدیریت آموزشی
68 سیستم آموزشی دارای نظارت هوشمند و ماشینی است. با بررسی دفعات و طول زمان توقف فراگیر در ‏هنگام مطالعة مطالب و شیوة پاسخ‌گویی او به پرسش‌ها، میزان فهم و مشارکت ‏تک‌تک فراگیران را کنترل می‌کند.
69 نت برداری و نگهداری نوشته‌ها یکی از روش‌های ارتقای سطح فراگیری، یادداشت‌برداری و نوشتن مطالب درسی ‏و علمی است. چنان که مطمئن‌ترین شیوه برای محافظت از محفوظات و دانسته‌ها و ‏پیش‌گیری از فراموشی و نابودی آنها نیز نگهداری مکتوب ذخایر علمی است. در شیوة الکترونیکی، امکان بیشتری برای نوشتن و نگهداری نوشته‌ها وجود دارد. زیرا ‏در این شیوة‌ آموزشی:‏
ابزار فراگیری، همان ابزار نگارش است. و فراگیر می‌تواند با همان رایانه‌ای ‏که دروس را دریافت‌ می‌کند، یادداشت‌های خود را نیز بنگارد.
سرعت ارائه و دریافت درس و میزان توقف در بین آن قابل تنظیم است. بنا‏براین، اگر کسی فرصت نکرد با سرعت کلاس، مطالب را بنویسد، می‌تواند سیر ‏درس را کندتر کند.
بایگانی و طبقه‌بندی نوشته‌ها بسیار آسان‌تر است.
جستجوی نوشته‌های گذشته و دسترسی به مطالب مورد نظر بسیار ‏سریع‌تر است.
نگهداری نوشته‌ها نیازمند فضای فیزیکی نیست و جایی را اشغال ‏نمی‌کند.
نوشته‌های هر فرد به آسانی قابل انتشار و استفاده و نقد دیگران است.‏
پیشنهاد : در نرم‌افزارهای آموزشی موجود، در همان محیط فراگیری، برای یادداشت برداری فراگیر، فضا و سهم قرار داده شود. ‏به این صورت که یکی از بخش‌های فعال نرم‌افزار مدیریت آموزشی در طول ارائة درس و ‏یا هنگام مطالعات فراگیر، قسمت یادداشت‌برداری باشد. در صورت فراهم بودن این امکان، ‏علاوه بر آسان شدن یادداشت‌برداری و عدم نیاز به محیط ویرایشی دیگر، حفظ و بایگانی ‏نوشته‌ها نیز به صورت منظم‌تر و مطمئن‌تری انجام خواهد گرفت. و همچنین با توجه به ضریب پایین ایمنی در رایانه‌های شخصی و آشنا نبودن اکثر کاربران با ‏شیوه‌های مراقبت از اطلاعات و تهیة نسخه‌های پشتیبان، امکان ذخیره‌سازی نوشته‌های ‏فراگیران در ‏server‏ حفاظت شده وجود داشته باشد. این کار، به فراگیران اطمینان ‏می‌دهد که نوشته‌ها و آثار آنان، دارای ارزش بوده و برای همیشه محفوظ مانده و به درد ‏آنان خواهد خورد.
70 استمرار و تداوم یکی از اصول مطرح شده دربارة دانشجویی، اصل استمرار و ‏تداوم فراگیری است. کسی که واقعاً به دنبال دانایی و داشتن توانایی‌های علمی است، در ‏هیچ شرایطی نباید خود را فارغ از تحصیل و فعالیت علمی بداند. ‏یکی دیگر از مزایای شیوة آموزش الکترونیکی این است که در این شیوه زمینة بیشتری ‏برای استمرار و تداوم فراگیری فراهم است. عوامل و شرایط فراوانی در این سیستم ‏وجود دارد که چنین امکانی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌سازد. برخی از عوامل ‏زمینه‌ساز این مزیت عبارتند از :
عدم وابستگی به زمان و مکان خاص و در نتیجه امکان پی‌گیری ‏همیشگی دروس
امکان فراگیری با این شیوه در کنار مشاغل و فعالیت‌های دیگر
امکان ارتباط آسان دانش‌آموختگان با استادان و مرکز آموزشی پس از فراغت ‏از دورة تحصیلی
امکان برنامه‌ریزی مراکز آموزشی و اساتید برای آیندة دانش‌آموختگان و ‏تبادل پیام‌ها و متون علمی و استفاده از توانایی‌های طرفین
با توجه به عرضة‌ آسان و فراوان پرسش‌ها، نقدها و ایده‌های گوناگون، در ‏چنین محیطی هیچ‌گاه کسی خود را بی‌نیاز از دانستن نخواهد دانست.
71 بررسی و شناخت دیدگاه‌های گوناگون
بدلیل دارا بودن یک فضای بحث، گفتگو، اظهارنظر و انتقاد در آموزش الکترونیکی، آزاداندیشی و انتخاب ‏آگاهانه از مزایای مهم آن است. ‏پیروی کورکورانه و بر اساس تقلید و تعصب، از کسی پذیرفته نیست. این مهم تنها در ‏صورتی تحقق پیدا می‌کند که هر فرد در هر زمینه‌ای بتواند آزادانه دیدگاه‌های موافق و ‏مخالف را بشنود و شخصاً دربارة آنها تصمیم بگیرد.
خداوند متعال در قرآن کریم به افرادی ‏که راه زندگی خود را بر این اساس انتخاب می‌کنند، مژدة‌ هدایت می‌دهد:‏ "پس بشارت ده آن بندگانم را که سخنان را می‌شنوند و از بهترین آنها پیروی می‌کنند. ‏آنانند کسانی که خداوند هدایتشان کرده است و آنانند صاحبان خرد." (سوره زمر: 17 و 18)‏
امام علی - علیه ‏السلام - نیز مواجه شدن با دیدگاه‌های گوناگون را راهی برای تشخیص ‏خطاها دانسته‌اند:‏ "هر کس با نظرات گوناگون روبرو شود، جایگاه‌های خطا را می‌شناسد.‏"
این آزاداندیشی تا جایی است که در تعالیم اسلامی به مسلمانان توصیه شده است حرف ‏حق را حتی از مشرکان و کافران نیز بپذیرند. این توصیة ارزشمند، به بیان‌های گوناگونی در ‏لابلای متون دینی مطرح شده است. در یکی از این جملات نورانی، از امام علی - علیه ‏السلام - نقل شده است که آن حضرت فرموده‌اند: ‏"حکمت را بگیرید ولو از مشرکان باشد."
72
ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﺗﺒﺎدل آزاد ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ در داﺧﻞ و ﺧﺎرج ﻛﺸﻮر
اﻳﺠﺎد زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺧﻼﻗﻴﺖ ﻫﺎی
ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻛﻪ ﺿﺎﻣﻦ ﺑﻘﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻛﺸﻮر اﺳﺖ. و همچنین ﺣﻔﻆ وﻳﮋﮔﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲِ ﻣﻠﻲ، ﻣﻨﻄﻘﻪ ای و ﻣﺤﻠﻲ ﺑﺮای ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ از اﺻﺎﻟﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی رﺷﺪ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ در ﻣﻴﺎن اﻗﺸﺎر مختلف.
73 ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﻛﺎﻫﺶ ﺗﻨﺶ در ﻣﻴﺎن ﺧﺎﻧﻮاده ﻫﺎ از ﻃﺮﻳﻖ برداشتن سد کنکور و اثرات مخرب آن و ﭘﺬﻳﺮش د

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۵
قدرت اله محمودلو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی